Då har vi i två dygn kört norrut igen. Tyvärr har internetuppkopplingen varit si så där de senaste två dygnen. Det trodde vi inte att mobiltäckningen i mellan Europa skulle vara bristfällig. Men tydligen.

När vi lämnade Gardasjön bestämde vi oss för att ta vägen genom Schweiz egentligen inte av någon särskild anledning men mer för att vi kunde. Men beslutet var inte något som vi ångrade överhuvudtaget. Vilken natur upplevelse vi har fått. Vägen genom bergen har skett på små slingriga bergsvägar med en otrolig utsikt. Ingen av oss trodde att naturupplevelsen skulle vara en sådan stor del av resan. Vi hittade en camping i Zernach där korna gick på slutningarna med den typiska klockan runt halsen, där vattnet skapade vattenfall på sluttningarna och forsarna dånade som en riktig höststorm. Det visade sig att i denna lilla alpby har man en trance/rave festival en gång per år vilket tydligen inföll just när vi var där. Men naturen dämpande de mullrande baslådorna ganska effektivt.

Vid utcheckningen stod vi inför två olika vägval antingen tar vi tåget genom berget med husbil och allt eller så tar vi husbilen över bergen. Vi fick tipset att det kunde ligga snö kvar på toppen så valet blev lätt - över berget skall vi! Och över kom vi. Toppen passerade vi på 2300 möh och då är det ca 1000 m kvar för att nå de verkliga topparna. Väl uppe på toppen blev det obligatorisk snöbollskastning och gruppbildsfotografering. Nerför berget passerade vi Davis, en relativt stor stad som var väldigt välskött (man kan ju undra varför 😉). En annan reflektion är att det i Schweiz är kort som gäller. Tom på 2300 möh så finns det fungerande internet och därmed kortbetalning. Värre är det både i Tysklands och Italien.

Innan vi lämnade Schweiz var det tvunget med lite lunch. Hela resan har vi varit duktiga på att välja bra och hyfsat hälsosam mat men när en nyttigare lunch på en vägkrog hade hamnat på 1500 svenska kronor fick det bli Burger King. Där slutade det bara på 825 kronor. Klart dyraste lunchen - NÅGONSIN!

Väl inne i Tyskland blev det dags för att hitta en camping för natten. Planen var egentligen att sova i Frankrike men våra appar hade ett dåligt utbud så det fick bli Tyskland. Vi hittade ett kurbad som hade skapat ett 20-tal ställplatser. Så dagen avslutades med en omgång minigolf innan middagen intogs.

Idag (den 23 juni) är målet inställt på Moseldalen för att stanna där i två nätter innan GPS ställs in på Malmö.

Nu skall vi stanna för att fixa lunch!